Fahrkunst/farkunst/faremaskine/gangfelt (ty. Fahrkunst)
Elevator som transporterte mannskapet opp og ned i en sjakt ved hjelp av parallelle opp- og nedadgående stenger, forsynt med trinn og håndtak.
Stangrekkene beveget seg i innbyrdes motsatt retning slik at arbeiderne kom seg opp og ned ved å stige over fra den ene rekken til den andre når stigbrettene stod overfor hverandre, dvs når den ene stangen sto i sin høyeste, den andre i sin laveste stilling. På denne måten flyttet man seg i en jevn opp- eller nedadgående bevegelse gjennom sjakten.
Det er opplyst at med bruk av f. kunne en arbeider komme til og fra arbeidsstedet på 1/8 av den tid det tok å gå i stigene. Med dette oppnådde man innsparing av arbeidstid og forlengelse av effektiv arbeidstid, samtidig som man sparte arbeidernes helse.
F. er i Norge bare kjent fra Kongsberg Sølvverk (som også hadde de dypeste gruvene). Her ble saken tatt opp allerede i 1834, men det ble ikke til noe før i 1881, da verkets eneste f. ble satt i drift i Kongens gruve med en vannsøylemaskin på 26 HK som motor. Her fraktet ’heisen’ arbeiderne 300 m ned i gruven i løpet av 12-13 minutter, dvs med en hastighet av 0,4 m i sekundet, eller 25 m i minuttet.
Varia:
- Tradisjonen sier at f. ble oppfunnet i Harz (Tyskland) av ung arbeider som passet pumpene i en dyp sjakt. Under sin slitsomme klatring i stigene fant han på å slå store spiker inn i pumpefeltene som gikk opp og ned i sjakten. På denne måten kunne han komme seg makelig opp og ned ved å stå på spikrene og bevege seg fra det ene feltet til det andre, slik at han stadig sto på det feltet som gikk i ønsket retning. Under en befaring ble han oppdaget av en overordnet som straks så poenget, og innrettet den første f. med stigbrett og håndtak i 1833. Siden spredte innovasjonen seg raskt i Tyskland og til andre land.
- F. ved KS kan brukes den dag i dag, om enn avkortet med 25 m nedentil. Den er den eneste bevarte i Europa med autentiske trestenger. Når den blir demonstrert for besøkende, er den et av Bergverksmuseets mest spektakulære objekter.
- F. kunne også anlegges med bare en stang, da med det andre trinnet festet i sjaktveggen hvor arbeideren måtte stå til stangen med neste steg kom opp/ned. Faringen tok da (selvfølgelig) dobbelt så lang tid som når f. var dobbel. Som motor ble det brukt både vannhjul og dampmaskin.
- De fleste ville ha nok med seg selv når en skulle bruke dette befordringsmiddelet, men det fortelles om en kar som gikk opp f. med en trillebår på akselen.